19 juni

Vandaag zijn we rond een uurtje of 10 vertrokken in de richting van Wenen.
Rond 16:00 uur kwamen we aan bij onze eerste overnachting. Een familiehotel met zwembad en kegelbanen. Nadat we de koffers op de hotelkamer hadden gebracht en ons een beetje hadden opgefrist, zijn we een kleine wandeling in de buurt gaan maken. Bij terugkomst in ons hotel zagen wij dat de keuken nog niet open was en dat het nog een half uur duurde voordat de kok ging beginnen. Wij besloten weer in de auto te stappen en een dorp verderop te kijken wat voor restaurants daar waren. En dat was een goede keuze. Na een heerlijke maaltijd zijn we weer naar het hotel gegaan, waar ik nog even van het zwembad heb genoten.
De nacht was minder. De lakens waren van badstof, maar gewassen zonder wasverzachter, in het kussen waren de meeste echte veren verdwenen en nadat ik het 2 keer dubbel had gevouwen was het op een redelijke hoogte.

20 juni

Na een slechte nacht werden we getrakteerd op een goed ontbijtbuffet. De koffers werden snel in de auto gedaan en we zijn verder gereden naar het tweede overnachtingadres. Helene had de route ingepland en wilde weten waar mijn ouders elk jaar naar toe gaan. Zij gaan, of ze kaarten hebben of niet, naar de Wagner Festspiele in Bayreuth en daarbij overnachten ze in Bad Berneck. Met een kleine omweg hebben we de twee plaatsen bekeken. Na de bezichtiging hebben we de route weer opgepakt en zijn tot 50 kilometer voor Passau gereden. Ook daar hebben we overnacht in een familie hotel. Doordat het dreigde te gaan regenen hebben we een zeer korte wandeling gemaakt om het huis heen en daarna schuin naar de overkant waar het restaurant was. Doordat het nog zeer warm was besloten we toch op het terras te gaan zitten en hebben daar ons eten besteld. Iets later begon het te druppelen, we zaten bij andere Hollanders onder de zonneluifel die nu als regenluifel dienst deed. Na het eten snel weer naar de overkant en voordat het onweer losbarste waren we weer op de hotelkamer.

21 juni

Het hotel lag op een T-kruising met een doorgaande weg richting de snelweg en dat was te merken, vanaf 4.00 uur begon het verkeer langs de kamer te racen. Toen de wekker ging heb ik voor Helene een liedje gezongen voor haar verjaardag. Nadat we ons hadden aangekleed konden we weer naar de overkant lopen om daar te ontbijten. We kregen aan tafel een mand met brood en een bord met diverse vleeswaren uit de eigen slagerij, diverse soorten jam en een kannetje thee. Nadat we het ontbijt op hadden en de auto weer ingeladen vervolgden wij onze reis. Via de autobahn reden we naar Passau en daar gingen we de Donau opzoeken. Langs de Donau zagen we veel fietsers, sommige met een hele vakantie bepakking, maar andere met alleen een tas waar eten en drinken in zat en waarschijnlijk hadden die een volg voertuig die hun resterende spullen vervoerde. We volgden de Donau tot de plaats Melk, waar we snelweg naar Wenen namen.

Ons hotel is pas in juni 2012 open gegaan. Alles ruikt nog nieuw en is schoon. Het ligt buiten het centrum maar met het openbaar vervoer is alles goed te bereiken.

22 juni

We besloten om vandaag naar de oudste en modernste dierentuin ter wereld te gaan. De dierentuin staat ook hoog aangeschreven voor de bescherming en de zorg van beschermde diersoorten. In hun grote collectie dieren hebben ze onder andere Koala’s, Siberische tijgers en Panda’s, waar ze succesvol mee hebben gefokt.

Na de dierentuin zijn we met een treintje door het park van Schönbrunn gereden en aan het eind van deze rit om Schloss Schönbrunn gelopen . Na een lange dag wandelen zijn we in de stad wat gaan eten en daarna terug naar het hotel.

23 juni

Vandaag zijn we de stad in gegaan om te kijken naar het culturele erfgoed van de stad, maar ook het culinaire erfgoed. Met de tram zijn we de stad ingegaan en zijn daar overgestapt op de ringtram die een ronde maakt langs de meeste belangrijke gebouwen. We kregen een hoofdtelefoon en deze konden we aansluiten op een kastje en daardoor kon je horen wat je zag. Nadat we een ronde gemaakt hadden zijn we uitgestapt bij de Staats Opera. Hier vlakbij hebben we het eerste culinaire erfgoed geproefd. We zijn naar Café Sacher gelopen en nadat we ongeveer 10 minuten buiten moesten wachten werden we naar een tafeltje gebracht. We bestelden een stuk Sachertorte en wat te drinken. Dit is de enige plek ter wereld waar je de echte Sachertorte kan bestellen, alle andere plaatsen moeten eigenlijk zeggen dat het een taart is gelijkende op een Sachertorte. We hebben daarna een wandeling gemaakt langs verschillende paleizen en parken en eindigden bij de St Stephansdom. Iets verder hebben we een gepaneerde schnitzel gegeten in het restaurant Figlmüller. Een recept dat door in dit restaurant is bedacht. De schnitzel die is daarom over de hele wereld bekend geworden als de Wienerschnitzel. In het restaurant werden we aan een tafel neergezet met een Russisch echtpaar en 2 Duitse dames. De dames wilde net als wij ook een Fiaker tocht (koetstocht) maken en dat hebben we met ons vieren in de binnenstad gedaan. We zijn daarna naar de metro gelopen en via een kleine omweg zijn we weer naar ons hotel gegaan.

24 juni

Omdat het vanochtend mooi weer was zijn we als eerste naar de Donauturm gegaan. Hier kan je, van de andere zijde van de Donau, de stad vanaf 152 meter hoogte bekijken. Nadat we de toren weer verlaten hadden liepen we door een park naar de metro. De thermometer gaf op dat moment 28 graden aan. We verlieten de metro weer bij het station Praterstern en hebben een rit gemaakt in het beroemde reuzenrad. De rit duurt ongeveer 10 tot 15 minuten. Dit is afhankelijk hoe snel men in en uit stapt en je maakt één ronde. We vervolgden onze sightseeing tour om naar het Hundertwasserhaus te gaan kijken. Het huis wordt bewoont en is alleen van buiten te bekijken. Iets verderop is een garage omgebouwd waar het publiek een kijkje kan nemen. In de garage zijn net als in de woningen de vloeren niet recht. Nadat we hier even zijn geweest hebben we de tram genomen en zijn door de stad gereden. We stapten uit bij de Opera en zijn hier nog een stukje gaan wandelen alvorens we weer voor de laatste keer naar ons hotel gingen. Morgen gaan we naar de Ossiacher See en gaan daar van de natuur genieten.

25 juni

Het was duidelijk een vertrekdag. Het regende pijpenstelen toen we het hotel verlieten. We waren al snel op de snelweg, maar we konden de maximale snelheid zelden halen, doordat de regen en de mist ons het zicht ontnamen. Nadat we de snelweg hadden verlaten kwamen we nog langs Burg Hochosterwitz. Deze staat op de top van een berg en de enige mannier om daar in de oudheid te komen was een rondweg om de berg omhoog te nemen en dan moest je ook nog door 9 bewaakte poorten. Nu kan je die rondweg ook nog nemen, maar er is ook een lift gemaakt. We kwamen aan in Steindorf am Ossiachersee, het hotel is gevestigd aan de Seeblickweg. Ons hotel heeft een mooie seeblick. De junior suite is ruim en heeft een nieuwe inrichting.

26 juni

De zon scheen en wij wilden vandaag van de omgeving genieten. We besloten om de Villacher Alpenstrasse te gaan rijden. De berg op met veel uitzichtpunten. We reden van parkeerplaats naar parkeerplaats, waar je van het ene na het andere uitzicht kon genieten. Bij één van de twee restaurants die langs de weg waren, hebben wij onder het genot van een schitterend uitzicht genoten van onze belegde boterhammen. Na deze lunch reden we verder de berg op tot de hoogste parkeerplaats. Hier kan je twee dingen doen, de eerste is direct omdraaien en de berg weer afrijden. De ander, die wij gedaan hebben, is de auto op de parkeerplaats neerzetten en een wandeling maken. De mensen met conditie kunnen hier door lopen de berg op naar de top van de Dobratch. Wij zijn maar een klein stukje die kant op gelopen.  Na onze tocht zijn we nog naar het strand van het hotel aan de Ossiacher See gegaan en hebben in het meer gezwommen, voor zo’n groot meer was het niet koud. Morgen gaan we waarschijnlijk weer zo’n een auto route rijden.

27 juni

We besloten om vandaag weer een Kärntner Panoramastrasse te gaan rijden en we kwamen uit bij de Nockalmstasse in het nationaal park Nockbergen. Helaas werkte het weer niet echt mee en bleef het de hele tijd op de route bewolkt en soms kwam er zelf een druppel uit. Doordat de hoogte van de route tussen de 1095 en de ruime 2040 meter was, was de temperatuur daar ook nog een stuk lager. Rond de 12 graden. ’s Middags zijn we weer naar de Ossiachersee gegaan. Hier was de temperatuur een aangename 26 graden met een water temperatuur van ongeveer 24 graden. Dus wij zijn een stukje gaan zwemmen.  Morgen vertrekken we naar Heiligenblut aan de Gross Glockner. Hoe we daar naar toe rijden weten we nog niet. Het is niet zo ver hier vandaan, misschien maken we wel een omweg via Italië.

28 juni

We besloten vandaag om inderdaad via Italië te gaan rijden. We gingen via Villach naar Tarvisio, maar we zijn langs de markt gereden, zonder te stoppen. Via een leuke route langs een paar kleine plaatsen zijn we naar Pontebba gereden en hier zijn we de bergen op gegaan naar Nassfeld in Oostenrijk. Deze route hoort ook bij de Kärntner Panoramastrassen. Nadat we op de pas nog een stukje de berg opgegaan zijn, vervolgen we de route en zijn nog even langs Pressegersee gegaan. Hier hebben we aan het water geluncht. Later vervolgden we de route en kwamen rond 16:15uur aan in Heiligenblut, een rustig dorpje aan de voet van de Gross Glockner. Vandaag was het er echter niet rustig, de jaarlijkse bedevaart wandeling over de Gross Glockner was vandaag. Dit is een wandeltocht die start in de plaats Fusch en gaat over de weg en over de weiden van de berg en eindigt in Heiligenblut. Hier doen ongeveer 4000 mensen aan mee en de tocht is ongeveer 30km lang en komt om vijf uur aan in het dorp. Hierdoor was het dorp overladen met bussen en waren de pleinen gevuld met tenten waar je bier en worstbroodjes kon krijgen. Rond 5 uur kwam de menigte binnen voorafgegaan door de plaatselijke fanfare. Al met al een gezellige drukke bende op de drukste dag van het jaar, voor dit dorp.

29 juni

Vandaag gaat de reis van Heiligenblut over de Grossglockner naar Mariastein. Om 5 uur werden we gewekt door de kerkklokken voor het Wahlfartdienst. Daarna gingen ze om 6 uur weer voor de Jahrmarktdienst. Want die is altijd de dag na de wandeltocht. (De tenten staan er toch al). We verlieten het dorp slalommend tussen de marktkramen, die stonden op de normale weg en gingen de Grossglocknerpas op. We gingen als eerste in de richting van de Kaiser-Franz-Josefs-Höhe (2369m), waar de Pasterzengletsjer is. Onderweg hierheen maakten we een kleine wandeling in de buurt van een mooi meertje. Bij de Gletsjer zijn we door een paar tunnels, die in een berg waren uitgehakt, gewandeld en hebben ook daar rondgekeken. Bij een kleine boerderij hebben we onze lunch genoten. We vervolgden hierna de route over de berg, maar hebben op meerder plekken de auto verlaten. Nadat we de pass achter ons hadden gelaten zijn we in een keer door gereden, via een mooie route naar Mariastein, een plaatsje vernoemd naar een  kleine burg. De temperaturen waren vandaag aan de hoge kant en in de auto gaf de thermometer 32 graden aan.

30 juni

De weersverwachting voor vandaag is dat het warmte record voor de maand juni van Oostenrijk verbroken gaat worden. Het stond tot vandaag op 37,2 graden. Vanwege deze temperatuur hadden we besloten op vandaag vroeg naar Innsbruck te gaan om daar de stad te bekijken en daarna een meer op te zoeken waar wij konden gaan zwemmen. In Innsbruck hebben we de auto in een parkeergarage gezet en zijn de binnenstad in gegaan. We hebben er het beroemde gouden dak gezien en zijn door de oude binnenstad heen gelopen. Het mooie van Innsbruck is, dat je bij de vergezichten door de straten, bijna altijd een mooie berg op de achtergrond hebt. Voor het huis met het gouden dak was een podium neergezet waar na elkaar diverse fanfare korpsen optraden en dat in de volle zon. Toen wij door de straten liepen zagen wij ineens een aantal personen staan die hun ski’s gebruikten om een boog te maken. Hierbij hadden ze allemaal een ski-jas van de vereniging aan. Ze deden dit omdat een collega van hun ging trouwen. Toen het bruidspaar door de poorten heen was, wisten ze zeer snel alle jassen uit te doen.
In Innsbruck kwamen wij erachter dat we de zwemspullen in het hotel hadden laten liggen. We twijfelden wat we zouden gaan doen en besloten uiteindelijk om niet eerst naar het hotel te gaan om onze zwemspullen te halen, maar om door te rijden naar Kufstein, om hier de stad te bekijken. In Kufstein bleek er vandaag feest ter ere van Kaiser Franz Josef te zijn en daarom waren er op verschillende plekken feesttenten en podia waar orkesten en kleinkunstenaars optraden. Oh ja het hitte record voor juni is verbroken. De officiel gemeten temperatuur is 37,6 graden geworden.

1 juli

Vanochtend werden we door onze gastheer erop geattendeerd dat in de volgende plaats, Angerberg, fruhshoppen was. Wij hebben de lokatie wel gevonden, maar zijn doorgereden, aangezien het fruhshoppen in een hal was. Nadat we een mooie route gereden hadden, wilden we gaan zwemmen in de Hintersteinersee aan de voet van de Wilden Kaiser (bergketen), maar daar waren geen parkeerplaatsen meer vrij. We hebben daar nog even gereden en zijn toen weer richting ons hotel gegaan, maar wel via een mooie route. We waren nog niet lang onderweg, toen we  over de radio gewaarschuwd werden voor zware onweersuien die vanaf Kufstein over de Wilden Kaiser aan het trekken waren. Terug in ons dorp heeft Helene nog de Wahlfartkirche/slot bekeken. Morgen gaan we weer Oostenrijk verlaten en gaat de reis in de richting van Soest in Duitsland.

2 juli

We zijn vanochtend rond 9 uur vertrokken naar Soest. Ons tolvignet voor Oostenrijk was verlopen, dus hebben we Oostenrijk via B wegen verlaten. Het rijden in Duitsland ging vlot en we hebben geen echte file gehad, we moesten even rustig aan rijden omdat er voor ons een ongeluk was gebeurt. En ook bij een paar regenbuitjes deden we het wat rustiger. Rond 17.00 uur kwamen we bij het Maritim Hotel Schnitterhof in Bad Sassendorf aan. Het zwembad zag er aantrekkelijk uit en daar hebben we ’s avonds rond half 10  van genoten. We hadden toen het zwembad voor ons alleen. Vandaag hebben we geen foto’s gemaakt. Misschien morgen weer.

3 juli

Na het ontbijt zijn we door de straten van Bad Sassendorf gelopen. Via de winkelstraat waar alleen maar kledingwinkels zijn, zijn we doorgelopen langs het slot naar de Thermen. Hier zijn we weer Kurpark ingelopen en daarvandaan zijn we de achteringang van ons hotel ingegaan. We hebben toen de auto gepakt en zijn naar Hirschberg gereden. Hier hebben we een rondwandeling gemaakt door een deel van het Naturpark Arnsberger Wald. Terug in het hotel hebben we nog wat van het zwembad genoten .

4 juli

Vandaag zijn we naar de Möhnesee gereden dit is een groot stuwmeer voor de watervoorziening van het Ruhrgebied. We hebben eerst een rondje gereden van Delecke over de brug dan via de Südufer, Stockummer Damm en de Seestrasse weer terug naar Delecke. Hier hebben we de rondvaartboot genomen en zijn een uur gaan varen. Na het rondje varen zijn we doorgereden naar de stuwdam. We hebben daar een rondje gewandeld om uit overloopmeer gelopen. Na afloop weer naar het hotel en hebben daar nog eens genoten van het zwembad van ons hotel. Morgen gaan we weer naar huis.

5 juli

We hebben vandaag rustig aan gedaan en zijn probleemloos naar huis gereden.